Het oefenprogramma

Een Kenko Kempo Karate oefenprogramma valt in twee delen uiteen.

Eenmaal per week ga je naar de dojo om met anderen te trainen en na te bespreken. Bij het oefenen ligt de nadruk op ontspanning en zelfbescherming. Een gekwalificeerde docent(e) bewaakt de veiligheid.

Voor dagelijks gebruik ontwikkel je een eigen, persoonlijk trainingsprogramma van QiGong, TaiChi en zelfverdediging met een duur van 15 tot 45 minuten. Je voert dat programma minstens vijf dagen per week uit, thuis of waar je toevallig bent.
Zo’n persoonlijk programma voor dagelijks gebruik moet je zelf aanpassen aan je eigen mogelijkheden en behoeften. Het zal daardoor enige tijd vergen voor het gereed is.
In de nabespreking na iedere les kun je met de overige groepsleden van gedachte wisselen over het voor en tegen van de verschillende persoonlijke oefenprogramma’s. Zowel resultaten als problemen zijn zelden beperkt tot één persoon. Anderen hebben er ook ervaring mee (gehad).

Om een extra effect te bereiken op het gebied van het uithoudingsvermogen kan zo’n persoonlijk programma eventueel worden aangevuld met wekelijks een flink stuk zwemmen, fietsen, stevig wandelen of een andere matig-inspannende activiteit, zoals het op snelheid uitvoeren van een kata, stijloefening of vorm uit de school van de docent(e).